Saker jag tänker på som stör mig...

Folk och fä
 
Jag har kommit fram till att folk är alldeles för upptagna med sig själva och för upptagna att titta upp från sina mobiler, sin egen värld och räknar kallt med att andra människor ska flytta på sig. 
 
Jag var i Nordstan i veckan, hänger där titt som tätt nu då det är granne med mitt jobb. Jag går också förbi där för jobbets syfte ibland för att posta större kuvert åt mina kunder. 
 
Jag går i godan ro, tittar rakt framför mig när det kommer ett gäng på tre personer i bredd, jag fortsätter gå och tänker - dem flyttar säkert på sig. Men Nehe.. inte då, jag får vika undan med famnen full av post och får en armbåge i magen av personerna.. blir arg men tänker inte mer på det, tills det händer igen.. då en medelåldesman räknar blint med att jag ung blond tjej ska flytta på mig för att han kommer gående.. jag är ju dum nog och gör det för att inte riskera krocka med honom.
 
Ungefär här ger jag upp, säger åt mig själv att nu får det vara nog.. Jag sträcker på mig ännu mer, upp med näsan i vädret och fortsätter gå.. Folk jag möter flyttar inte på sig, och inte jag heller, vi går in i varandra och slår emot med armarna, för att dem vägrar gå undan.. jag som normalt sätt alltid viker undan har nu tröttnat på det.. vad är det för fel på folk. 
 
Jag har slutat vika undan.. Jag har lika stor rätt att gå där som alla andra.
 
Ett annat fenomen - Bussar.. 
 
Jag åker kollektivt till bussen och oftast så är min buss ganska packad med folk, och det skedet när man ska gå på eller av bussen för delen också ihop med alla andra. Personerna som ska gå på bussen ställer sig så nära mittdörrarna som möjligt i en tratt liksom, så att personerna som ska gå av bussen tvingas gå igenom en hel flock med folk, och de som står och väntar visar inga som helst tendenser på att flytta på sig. Dem trycker sig hellre in helst innan alla gått av bussen. Varför inte ställa sig en bit bort, så att personerna som är på bussen kan gå av utan att behöva masa sig igenom en hel flock folk. Och sedan gå på bussen utan att tränga sig in med alla andra? Jag tror och vet att bussen låter alla gå på innan den åker, och att alla får plats. Kanske inte att sitta, men alla får plats på bussarna. Det är liksom uträknat innan av bussbolagen, och i värsta fall. Så kommer det en ny buss, inom en kvart, visseligen lika full som den innan. Lär er ta det lite lugnt.
 
Trafikljus
 
Jag har skrivit om det innan. Folk som går mot rödgubbe på starkt trafikerade vägar. Dem tittar sig inte för, dem bara går. Så många gånger jag sett hur bilar måste tvärnita för att folk inte respekterar det röda lyset. 
Vet folk inte om att det är olagligt att gå emot rödgubbe? Eller skiter dem i det för att det inte är straffbart? 
 
Blinkers
 
Också trafikrelaterat, men hur svårt är det att visa vart man ska svänga, innan man svänger? Genom att använda blinkers? Du visar för alla dina medtrafikanter att du tänker svänga och man varnar sina medtrafikanter. Så att vi slipper få en chock att det helt plötsligt svänger ut en bil framör oss när vi kör på en flerfilig väg. 
Det är bevisat att varannan person struntar i att använda blinkers, och det är böter att inte använda blinkers när situation kräver det. Böterna ligger på 500kr.
 
Lite uppfräschning om det behövs:
 

Blinkers har ett orange blinkande ljus. Sitter på rattens vänstra sida för er som har svårt att hitta den.

Blinkers ska användas i dessa situationer: 

  • När du ska vända på vägen
  • När du ska svänga i en vägkorsning
  • När du ska starta från en vägkant
  • När du ska byta körfält eller i övrigt flyttar fordonet i sidled också i rondeller eller cirkulationsplatser, när du kör ut ifrån dessa. 
Hämtat ifrån: http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/bilens-belysningar
 
Jag tror jag ska erbjuda polisen att vara blinkerskontrollant, tänk vad pengar jag skulle dra in! ;)





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR